Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49277Research ArticleCommunicative competence as a part of willingness for pedagogical innovation activitiesAlmashiSvetlana Ivanovnaassistant of the Department of Psychologys.ylinec@mail.ruMukachevo State University151220134131805112020Copyright © 2013, Almashi S.I.2013The article is devoted to the psychological characteristics of communicative preparation of future teachers for innovation activities. The article gives a detailed analysis of the content and structure of the teacher’s communicative competence. Psychological features of teacher’s communicative preparation in the process of innovative activities were substantiated. The results of empirical research are given. Were analyzed levels of the expression communicative and organizational skills, level of the expression of the future teacher’s sociability.competencecommunicative competencereadiness for innovative teaching activitiescomponents of readiness for innovative activitiesкомпетентностькоммуникативная компетентностьготовность к инновационной педагогической деятельностисоставляющие готовности к инновационной деятельности[Алексеева В. Коммуникативная компетентность как условие успешной работы социального педагога // Социальный педагог. 2010. № 9 (45).][Балик Н. Каким должно быть инновационное обучение в педагогическом университете // Практическая психология и социальная работа. 2008. № 2.][Заброцкий М.М. Коммуникативная компетентность учителя: сущность и пути формирования. Киев, 2000.][Заброцкий М.М. Технология развития коммуникативной компетентности учителя // Практическая психология и социальная работа. 2007. № 1.][Корнияка О.М. Эмпирическое изучение культуры общения как структурного компонента психологической готовности студента к педагогической деятельности // Практическая психология и социальная работа. 2008. № 10.][Лысянская Т.Н. Педагогическая психология: практикум. М., 2009.][Семиченко В.А. Психология общения. М., 2007.][Щербан Т.Д. Психология учебного общения. Киев, 2004.]