Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49409Research ArticlePRE-UNIVERSITY TUTORIAL AS A LIFE-LONG LEARNING COMPONENTAbramovaMaria AlekseevnaDoctor of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Logic and Methodology-KosheutovaOlga Leonardovnapostraduate student Department of Psychology and Pedagogy of Vocational Education at Novosibirsk State Pedagogical University-Novosibirsk State University1503201613905112020Copyright © 2016, Abramova M.A., Kosheutova O.L.2016This paper analyzes the transformation of supplementary education serving as a component of the Russian system of continuous education and life-long learning. Changes in socio-cultural situation together with scientific and technological progress have lead to the need of strict requirements to the level of general and vocational education. An increased demand for highly qualified professionals revealed certain deficiencies of the existing education system and emphasized the need to review the structure of supplementary education, as well as the quality of pre-university tutorials developed in the late XX century. This paper studies the system of national pre-university tutorials and aims at identifying the role and place of pre-university training in the Russian system of continuous education. The authors use a structural and functional method to analyze the transformation of such concepts as «out-of-school education», «supplementary education» and to identify the periods in the development of the education component under study. The authors conclude that despite the long history of the pre-university training as a phenomenon, its role and place in the Russian system of continuous education and life-long learning have not been thouroughly defined and reflected in the regulations and descriptions of the federal requirements and the federal state educational standards. Thus, functional uncertainty determined by the lack of a clear understanding of the purpose and objectives of the component under study is the reason for certain inconsistences in ensuring the continuity of pre-university and vocational training and developing the objectives of secondary comprehensive education and supplementary education institutions. The problem has consequences not only for the students themselves and for the quality of their training, but also for educators and teachers of supplementary education institutions whose activities are to be evaluated with a set of criteria to be yet developed. The material presented in the paper are of certain proactical value for researchers studying the development of pre-university tutorials, as well as for professionals concerned with ensuring the continuity of pre-university training and lifelong learning.pre-university tutorialcontinuous educationfederal state educational standardsfederal state requirementsдовузовская подготовканепрерывное образованиефедеральные государственные образовательные стандартыфедеральные государственные требования[Болотина Ю. О. 2012. Основные направления деятельности и перспективы развития структур довузовской подготовки в учреждениях высшего профессионального образования // edu.glavsprav.ru/elektrostal/nmr/mppo/40 (2015, 14 авг.).][Волгина Т. Ю. 2005. Адаптация старшеклассников в университетской среде в процессе довузовской подготовки: Дис.. канд. пед. наук. Омск.][Дейч Б. А., Юрочкина И. Ю. 2011. Становление и развитие внешкольной работы в России: региональный аспект: монография. Новосибирск: НГПУ.][Зеленко В. А. 1923. Практика внешкольного образования в России. 3-е изд., доп. и просм. Москва-Петроград: Госиздат.][Капелевич М. С. 2001. Концептуальные основы довузовской подготовки: Дис.. канд. пед. наук. Калининград.][Князевский Д. А. 2005. Специфика довузовской подготовки школьников в учреждении дополнительного образования аэрокосмического профиля: Дис.. канд. пед. наук. Ульяновск.][Константиновский Д. Л., Абрамова М. А., Вознесенская Е. Д., Гончарова Г. С., Костюк В. Г., Попова Е. С., Чередниченко Г. А. 2015. Новые смыслы в образовательных стратегиях молодежи: 50 лет исследования. Москва: ЦСП и М.][Красильникова Н. В. 2010. Довузовская подготовка учащихся как средство развития региональной системы непрерывного образования: Дис.. канд. пед. наук. Саранск.][Медынский Е. Н. 1923. Энциклопедия внешкольного образования. T.1: Лекции, читанные на педагогическом факультете Уральского университета в 1920-1922 гг. Москва-Петроград: Госиздат.][Морозова Н. А. 2003. Российское дополнительное образование как многоуровневая система: развитие и становление: Дис.. канд. пед. наук. Москва.][Закон СССР от 19 июля 1973 года. 1987 // Голубева Н.Е. (сост.) Народное образование в СССР: сборник нормативных документов. Москва: Юридическая литература.][Федорова Н. А. 2004. Довузовская подготовка как этап становления социальной зрелости старшеклассника: Дис.. канд. пед. наук. Тюмень.][Филипов Д. Е. 2000. Социально-педагогические условия функционирования системы довузовского образования: Дис.. канд. пед. наук. Челябинск.][Чарнолуский В. И. 1908. Основные вопросы внешкольного образования в России // Русская школа 8, 85.]