Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49437Research ArticleDEVELOPING PERSONAL MORAL AND VOLITIONAL QUALITIES OF MILITARY STUDENTS THROUGH ACADEMIC COURSESVasilevBoris Yurevichpostgraduate student Tyumen Regional State Institute for Regional Education Development-MilovanovaNatalia GennadievnaDoctor of Pedagogical Sciences, Vice-Rector for Education and Research-Tyumen Regional State Institute for Regional Education Development150320161334005112020Copyright © 2016, Vasilev B.Y., Milovanova N.G.2016The paper studies the issue of developing personal moral and volitional qualities of military students through academic cources and justifies the need to develop personal moral and volitional qualities of military students. The paper analyses educational cycles and cources, identifies opportunities for developing personal moral and volitional qualities, and presents parts of qualification requirements, units and components of various academic courses enabling the development of moral and volitional qualities of military students. Training in a military college requires students to pay close attention to their moral, intellectual and physical quialities, to be independent and pro-active, courageous and determined. Training in a military college is done in cycles and courses, different in content, subject and training time and following certain federal state educational standards of higher education. After analyzing the reference sources, the authors have identified 11 volitional qualities, including ambition, self-control, initiative, orderliness, self-discipline, perseverance, endurance, determination, independence, courage, diligence. These qualities are closely related to the moral component of personality. Various academic courses mastered during training develop centain moral and volitional qualities of military students, identified through the analysis of regulatory academic documents. Moral, cognitive, reflective components are most important aspects of the academi courses for military students. A continuous exposure to certain academic courses throughout the entire period of training in military college is a prerequisite for developing moral and volitional qualities of students. A gradual increase of difficulty of tasks and combat and training activities enable manifesting moral and volitional qualities of military students in different situations. Thus, diverse academic courses for military students are an important tool in shaping their moral and volitional qualities.moral and volitional qualitiesresources of academic coursesmilitary collegeморально-волевые качествавозможности учебных дисциплинвоенный вуз[Комиссаров С. М. 2009. Формирование позитивного внутриколлективного взаимодействия курсантов в военном вузе как педагогическая проблема // Социальная педагогика и социальная работа в Сибири 10, 45-48.][Соловьев В. В. 2004. Содержание и организация психолого-педагогической подготовки курсантов военно-инженерного вуза: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Ставрополь.][Квалификационные требования к военно-профессиональной подготовке выпускников, утвержденные Начальником инженерных войск ВС РФ от 17.12.2014 г. (дополнение к Федеральному государственному образовательному стандарту высшего профессионального образования по направлению подготовки (специальности) 190110 - Транспортные средства специального назначения (квалификация (степень) «специалист»)» // Архив Тюменского областного государственного института развития регионального образования.][Приказ Минобрнауки РФ от 24.12.2010 г. № 2076 «Об утверждении и введении в действие Федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по направлению подготовки (специальности) 190110 - Транспортные средства специального назначения (квалификация (степень) “специалист”)» // http://www.zakonprost.ru/content/base/part/723766 (2015 14 окт.).][Рудик П. А. 1962. Психологические основы морально-волевой подготовки спортсмена // Проблемы психологии спорта. Москва: Российский государственный университет физической культуры, спорта и туризма.][Ильин Е. П. 2000. Психология воли. Санкт-Петербург: Издательство «Питер».][Шишков А. И. 2014. Формирование профессиональной компетентности курсантов военных вузов в ходе тактико-специальной подготовки: Дис. … канд. пед. наук. Москва.][Яковлев Д. С., Володин В. Н., Барыкин С. Ф. 2013. Сравнительный анализ физической и функциональной подготовленности курсантов инженерного ввуза разных годов обучения // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта 5(99), 159-163.][Яковлев Д. С., Володин В. Н. 2014. Эффективность военно-прикладной физической подготовки в военно-инженерном ВУЗе // Сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции «Наука, образование, общество: тенденции и перспективы» (28 ноября 2014 г.). Ч. V. Москва: АР-Консалт, 45-46.][Яковлев Д. С., Володин В. Н., Гайсин Д. Р. 2014. Инновации в учебном процессе по физической подготовке военнослужащего инженерного вуза // Сборник статей Международной научно-практической конференции «Инновационные процессы в психологии и педагогике». Уфа: Аэтерна, 185-186.]