Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49450Research ArticleCOMPARATIVE ANALYSIS OF THE REQUIREMENTS TOWARDS MODERN RUSSIAN AND EUROPEAN TEACHERS IN THE CONTEXT OF CHANGING SOCIAL INTERACTION (based on the teacher manifesto for the 21st century «Education for change. Change for education»)KandaurovaAnna ValerievnaCandidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor-Tarsky Branch of Omsk State Agricultural University150320161465105112020Copyright © 2016, Kandaurova A.V.2016The paper analyzes the Teacher Manifesto for the 21st Century «Education for Change. Change for Education» as a response of the modern European teaching community to the changes in the modern social interaction. Social changes in Russia and in the whole world naturally affect the educational environment, often causing destructive changes. The response to the social changes can be viewed from different points. However, this paper proves that the reaction in the professional teaching community is the most appropriate and prompt. As an example, the authors consider the reaction towards social changes manifested in a document drawn up by foreign teachers. The analysis shows that the requirements to European teachers of the 21st century, expressed in the manifesto, are similar to the requirements to modern Russian teachers. Worldwide requirements imposed on teachers are conditioned by the global changes in social interaction within the context of an open society, developed digital technologies, science, information and communication media, increasing global environmental problems, etc. The authors conclude that modern teachers need to change in order to provide development and education for their students adequate to modern requirements. Only the ones ready for change and included in the system of life-long education are able to provide their students with a complete potential of formal, non-formal and informal education in the modern context. This is the attitude reflected in the manifesto of the European teaching community, which corresponds to the requirements imposed on Russian teachers by the scientific, pedagogical and parent community. Objective and permanent changes determine the need for continuing professional education and improvement for teachers and integration of formal, non-formal, and informal education.изменениевызовы измененийсоциальное взаимодействиепедагогическая деятельностьнепрерывное образованиекомпетенции[Иванова О. А., Суртаева Н. Н. 2014. Проблемные изменения социального пространства педагогического образования // Специфика педагогического образования в регионах России 1(7), 5-7.][Кандаурова А. В. 2014. Затруднения педагогов в организации социального взаимодействия в педагогической деятельности в условиях социальных изменений // Соколова И. И. (гл.ред.) Человек и образование 4(41), 58-62.][Кандаурова А. В. Курашева С. В. 2014. Подготовка бакалавров педагогики к социальному взаимодействию в период педагогической практики // Ковалевский В. А. (гл. ред.) Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева 1, 83-87.][Кандаурова А. В. 2014. Готовность педагогов к социальным изменениям действительности // Моисеева М.К. (отв. ред.) Омский научный вестник. Серия Общество. История. Современность5(132), 124-126.][Колесникова И. А. 2009. Открытое образование: перспективы, вызовы, риски // Высшее образование в России 7, 12-23.][Милованова Н. Г. 2015. Изменения социального взаимодействия как фактор развития профессионального взаимодействия в педагогической деятельности // Современные проблемы науки и образования 5 // http://www.science-education.ru/128-22180 (2015 14 окт.).][Пискунова Е. В. 2005. Социокультурная обусловленность изменений профессионально-педагогической деятельности учителя: монография. Санкт-Петербург: РГПУ им. А.И. Герцена.][Ройтблат О. В. Макареня А. А., Суртаева Н. Н. 2011. Неформальное образование как условие социального взаимодействия в процессе повышения квалификации // Соколова И.И. (гл.ред.) Человек и образование 4, 59-64.][Суртаева Н. Н. Макареня А. А., Кривых С. В. 2014. Методологические подходы к построению инновационного пространства непрерывного педагогического образования // Соколова И. И. (гл.ред.) Человек и образование 2, 18-24.][Учительский манифест для XXI в. «Образование - для изменений. Изменения - для образования» // http://pandia.ru/text/80/031/5018.php (2015 14 окт.).]