Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49461Research ArticleCHALLENGES IN INTEGRATING NON-FORMAL EDUCATION INTO THE SYSTEM OF FURTHER VOCATIONAL TRAININGRoytblatOlga VladimirovnaCandidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Rector-SurtaevaNadezhda NickolaevnaDoctor of Pedagogical Sciences, Professor at the Department of Social Pedagogy-Tyumen Regional State Institute of Regional EducationHerzen State Pedagogical University of Russia150320161576105112020Copyright © 2016, Roytblat O.V., Surtaeva N.N.2016This paper analyzes the challenges of the modern educational environment related to the inclusion of non-formal education. The author considers the role and importance of further training for teachers designed to resolve the contradiction and major challenges related to integrating non-formal education into the system of advanced training for adults. The author considers the following challenges: failure to use the potential of non-formal education as a response to changing environment; lack of clear terminology and methodical, methodological, technological basis for a complete implementation of non-formal education in further training of teachers; organizational problems in implementing non-formal education in further training of teachers; lack of a clear mechanism to include non-formal education in the structure of traditional further training of teachers and ways to integrate formal, non-formal and informal education. Meanwhile, non-formal education is actively developing overseas relevance, which is reflected in materials and documents defining the state education policy. The system of additional vocational training for teachers is designed to master the theory and practice of non-formal education, determine its place in the overall system of national education within the paradigm of lifelong learning. The teaching science is dealing with the task to generalize and summarize national and international experience in organizing and implementing non-formal education and using its potential in the system of adult education.teacherformal educationnon-formal educationfurther trainingпедагогформальное образованиенеформальное образованиеповышение квалификации[Колесникова И. А. 2009. Открытое образование: перспективы, вызовы, риски // Сапунов М. Б. (гл. ред.) Высшее образование в России 7, 12-23.][Пискунова Е. В. 2005. Социокультурная обусловленность изменений профессионально-педагогической деятельности учителя: монография. Санкт-Петербург: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена.][Кандаурова А. В. 2015. Проблемные поля социального взаимодействия в педагогической деятельности, обусловленные социальными изменениями // Еремеев А. Э. (гл. ред.) Наука о человеке: гуманитарные исследования 1 (19), 96-102.][Суртаева Н. Н., Макареня А. А., Кривых С. В. 2014. Методологические подходы к построению инновационного пространства непрерывного педагогического образования // Соколова И. И. (гл. ред.) Человек и образование 2, 18-24.][Букина Н. Н. 2010. Интеграция формального и неформального образования в системе профессиональной подготовки специалистов // Российский научный журнал 16, 150-155.][Митина А. М. 2004. Дополнительное образование взрослых за рубежом: концептуальное становление и развитие. Москва: Наука.][Осипов А. М. 2006. Социология образования: очерки теории // Российская социологическая ассоциация. Исследовательский комитет «Социология образования». Петровская академия наук и искусств. Ростов-на-Дону: Феникс.][Ермакова Т. Ф. 2012. Принципы неформального образования при обучении иностранным языкам // Среднее профессиональное образование 2, 39-40.][Дубровина Т. Л. 2013. Технологии организации неформального образования педагогов СПО: методические рекомендации. Тюмень: ТОГИРРО.][Воронин А. С. 2006. Словарь терминов по общей и социальной педагогике. Екатеринбург: Изд-во ГОУ ВПО «УГТУ-УПИ.]