Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49518Research ArticleDECORATIVE ARTS AND DESIGN IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERSKoreshkovV. V.Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Decorative Arts-NovikovaL. V.Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Decorative Arts-State Autonomous Educational Institution of Moscow City Pedagogical University150920173263005112020Copyright © 2017, Koreshkov V.V., Novikova L.V.2017The article discusses the pedagogical potential of decorative arts and design in the process of training, education and development of students, enhancing their professional competence necessary for further work in school with students. Discusses the relevance and importance in modern conditions of optimization of education, the teaching of students, future teachers artists in these disciplines. Relying on knowledge of such teachers was developed by groups of experts and individual scientists, a number of training programs, tutorials, textbooks, manuals for teachers and pupils with 1 on 11 classes shown in the article. It is stressed that the teaching of decorative art based on folk traditions and skills passed down from generation to generation, gives you the opportunity to join the inherited culture and creative perception of the world. Examines a number of issues related to the teaching subjects of the educational area “Art” and drawing in school, so necessary for comprehensive, harmonious development of personality. The solution of these problems largely can contribute to the study of the fundamentals of design and contemporary, that are attached to the world of aesthetic form of design and artistic culture, develop students ' creative potential. Learning the basics of design shapes a versatile developed personality, able to engage in design, art and design and graphic activities. Integration of design activities possible by training the learner on the basis of universal principles and unity of such subjects as drawing, painting, composition, drawing and technical graphics, art design, sculpture, ergonomics, history of art and others. Today, in the age of globalization, constant sociocultural processes becomes folk art culture, the basis of decorative art and design education with its moral and aesthetic potentials. Therefore, training students in this direction should correspond to the trends of the time, i.e. it must strengthen, grow and develop. Such training contributes to personal development and self-perfection of personality, the ability to think creatively and to design its activities.competenceprofessional educationdecorative artsfolk arts and craftsdesign educationart and designaesthetic educationкомпетентностьпрофессиональное образованиедекоративно-прикладное искусствонародные художественные промыслыдизайн-образованиехудожественное проектированиеэстетическое воспитание[Буровкина Л. А. 2016. Основы декоративно-прикладного искусства. Москва: МГПУ.][Гильман Р. А. 2005. Художественная роспись тканей: Учеб. пособие для студ. вузов, обучающихся по специальности «Декоративно-прикладное искусство и народные промыслы». Москва: ВЛАДОС.][Демчев П. Г., Черемных Г. В. 2004. Художественное оформление в школе. Учеб. пособие для студ. высших учебных заведений. Москва: ВЛАДОС.][Жданова Н. С. 2003. Основы методики преподавания дизайна в средней школе. Учебно-методическое пособие для студ. художественно-графического факультета. Магнитогорск: МаГУ.][Игнатьева А. В. 2010. Дизайн и монументально-декоративное искусство в профессиональной подготовке художника-дизайнера // Современные тенденции развития декоративно-прикладного искусства и дизайна: периодический научный журнал. Москва; Магнитогорск: МаГУ, 168-172.][Корешков В. В. 2015. Художественное образование для всех // М. С. Соколова, М. В. Соколов (отв. ред.). Современные тенденции развития изобразительного, декоративно-прикладного искусств и дизайна: Сборник статей. Вып. 13. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 267-273.][Корешков В. В., Новикова Л. В. 2013. Основы дизайна в современной школе // Ханты-Мансийск и наука: актуальные вопросы современного дизайна и декоративно-прикладного искусства: Материалы I Всероссийской научно-практической конференции. Ханты-Мансийск: Печатный мир, 51-55.][Новикова Л. В. 2012. Проектное мышление - основа саморазвития личности // Пути и средства повышения качества художественного образования и эстетического воспитания: Межвузовский сборник научных трудов. Вып. 3. Москва: ГБОУ ВПО МГПУ, 249-252.][Пономарьков С. И. 1976. Декоративное и оформительское искусство в школе: Учебное пособие для студентов ХГФ педагогических институтов. Москва: Просвещение.][Хворостов А. С. 1981. Декоративно-прикладное искусство в школе: Пособие для учителей. Москва: Просвещение.]