Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49529Research ArticleON THE PROBLEM OF EMOTIONAL REGULATION AMONG MIDDLE LEVEL MEDICAL STAFFIbragimovaL. A.Doctor of Pedagogic Sciences, Professor at the Department of Pedagogy and Pedagogical and Social Education-IsupovP. V.Postgraduate (Researcher) at the Department of Pedagogy and Pedagogical and Social Education-Nizhnevartovsk State University150620182273305112020Copyright © 2018, Ibragimova L.A., Isupov P.V.2018Current conditions are usually characterized as a time of dynamic changes. Today’s rapidly changing world is becoming more and more technological, informative, virtual and emotionally indifferent. The new world dictates new requirements for people of helping professions and, above all, for doctors and teachers. On the one hand, professional activity is offered to be considered as a service (educational, medical, etc.), on the other hand, this process, which is probabilistic and multivariate in situations and subjects of professional activity, does not undergo unambiguous standardization. It goes without saying that in such conditions the subject of work is influenced by modern trends. It is likely that it was precisely teachers and health workers who have been hit particularly hard. Possible reasons for professional deformation of health workers (doctors and nurses) have been repeatedly described in sociology, medicine and psychology. At the same time, no programs aiming to maintain the health of medical personnel have been proposed. On the other hand, while seeking «medical service», it is more and more frequent that one faces indifference, formalism and even rudeness. The article proves that these unpleasant phenomena result from the emotional exhaustion of health workers. Therefore, preparation of the future middle level medical staff for emotional regulation as the most important personal and professional quality in the process of vocational training seems to be a promising perspective to maintain the health of medical personnel. The article presents the results of analysis of theoretical works and dissertational researches on the stated problem. The authors prove the possibility and perspectives for pedagogical work on the development of emotional regulation in students of medical colleges.vocational trainingemotional regulationemotional stressadaptive capacityoccupational stressprofessional situationshealth workerпрофессиональное обучениеэмоциональная регуляцияэмоциональное напряжениеадаптационный потенциалпрофессиональный стресспрофессиональные ситуациимедицинский работник[Александрова Н. П. 2011. Эмоциональный интеллект как фактор регуляции педагогической деятельности // Вестник Московской государственной академии делового администрирования. Серия: Философские, социальные и естественные науки 5, 171-177.][Анашкина Н. Н., Хабарова Т. Ю. 2016. Синдром эмоционального выгорания у медицинских работников как психологический феномен // Центральный научный вестник. Т. 1. № 2(2), 3-5.][Бакланова Н. К., Исаева А. П. 2014. Синдром эмоционального выгорания медицинских работников среднего звена: причины и пути преодоления // Психологическое здоровье специалиста социальной сферы. Москва: Московский городской пед. ун-т, 85-92.][Бодров В. А. 2006. Психологический стресс: развитие и преодоление. Москва: ПЕР СЭ.][Винокур В. А. 2010. Профессиональный стресс у врачей // Вестник МАПО 8-9 // http://doktor-matyash.ru/professionalnyj-stress-u-vrachej.htm (2018. 2 апр.).][Винокур В. А., Агапова Е. В. 2013. Аффективные расстройства и самооценка здоровья у государственных служащих в процессе профессионального «выгорания» // Медицинская психология в России. Электронный научный журнал 1(18) // http://medpsy.com/mprj/archiv_global/2013_1_18/nomer/nomer01.php (2018. 2 апр.).][Ильин Е. П. 2001. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург: Питер.][Кандаурова А. В. 2014. Готовность педагогов к социальным изменениям действительности // Омский научный вестник. Серия: Общество. История. Современность 5(132), 124-126.][Кандаурова А. В. 2016. Влияние социальных изменений на личность и профессиональную деятельность педагога: пределы адаптации // Специфика педагогического образования в регионах России 1(9), 16-19.][Капитоненко Н. В. 2009. Сравнительное исследование эмоциональной сферы старших дошкольников с нарушением развития: Дис. … канд. психол. наук. Москва.][Катунин А. П. 2012. Стрессоустойчивость как психологический феномен // Молодой ученый 9, 243-246.][Майборода С. В. 2015. К вопросу о коммуникативной компетенции врача как об условии эффективного общения с пациентом // Молодой ученый 18, 523-527 // https://moluch.ru/archive/98/21935/ (2018. 12 мая).][Маттьюс Дж., Кустубаева А. М., Толегенова А. К. 2013. Эмоциональная и когнитивная саморегуляция // Вестник Российского ун-та дружбы народов. Сер. 3. Психология и педагогика 2, 76-86.][Павлова О. В. 2012. Особенности формирования и пути профилактики синдрома эмоционального выгорания, враждебности и агрессии у среднего медперсонала (на примере областной клинической больницы Новгородской области): Дис. … канд. мед. наук. Москва.][Рокицкая Ю. А. 2010. Развитие адаптационного потенциала эмоциональной устойчивости в профессиональном самоопределении студентов: Дис. … канд. психол. наук. Екатеринбург.][Стивен Дж. Стейн, Говард И. Бук. 2007. Преимущества EQ. Эмоциональный интеллект и ваши успехи. Днепропетровск: Баланс Бизнес Букс.][Goleman D. 1998. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.][Kotarba J. A., Hurt D. 1995. An ethnography of an AIDS hospice: Toward a theory of organizational pastiche // Symbolic Interaction 18, 413-438.][Mayer J. D., Caruso D. R., Salovey P. 1999. Emotional Intelligence meets traditional standards for an intelligence // Intelligence 27, 267-298.][McNamara B., Waddell C., Colvin M. 1995. Threats to the good death: The cultural context of stress and coping among hospice workers // Sociology of Health and Illness 17, 222-244.][Schmidbauer W. 1977. Die hilflosen Helfer. Reinbeck: Rowolt.]