Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49535Research ArticleON-LINE RESOURSES IN DEVELOPING FOREIGH LANGUAGE TRACHERS’ ICT COMPETENCEPavlovaE. A.Associate Professor Department of Linguistics and Translation Studies-Nizhnevartovsk State University150920173434805112020Copyright © 2017, Pavlova E.A.2017The Federal Education Standards in higher school define a competency-based approach as the leading one in modern education. The teacher’s task is to organize the educational process so that students can receive, evaluate and use in their practice a large amount of useful information, i.e. more hours are given to independent work of students. The article considers the ways to develop the foreign language teachers’ ICT competence thanks to the active introduction of the informational and communication technologies. The author shares his own experience how to teach students independently acquire and develop skills while practicing some free on-line instrumental programs. Students become more autonomous in the creation of educational content and interaction with the other members of the learning process. The teacher acts as the moderator of all training activities, he provides ‘feedback’. The article presents a wide range of ICT technologies using on-line resources to help future teachers learn important computer programs for planning English lessons at various levels: creating ‘clouds of words’, mind maps, interactive exercises and language tests, making up thematic crosswords and multimedia presentations, etc. The use of on-line resources in the process of solving the professionally-oriented teaching tasks ensures the formation of students’ ICT competence, they improve their skills and creative self-development.ICT competenceblended educationindependent workinformation technologieseducational network toolsинформационно-коммуникационная компетентностьсмешанное обучениесамостоятельная работаинтернет-технологиисетевые инструментальные средства обучения[Ажель Ю. П. 2012. Использование технологий ВЕБ 2.0 в преподавании иностранных языков // Молодой ученый 6, 369-371.][Захарова И. Г. 2003. Информационные технологии в образовании: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия».][Павлова Е. А. 2016. Интеллектуально-нагруженные задания как важный фактор развития коммуникативной компетенции обучающихся на уроках английского языка // Нижневартовский филологический вестник 1, 76-83.][Путистина О. В. 2007. Использование интерактивных форм работы как один из способов развития коммуникативно-когнитивной автономии студентов на продвинутом этапе обучения иностранному языку // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена 14, 37, 312-315.][Путистина О. В. 2016. Из опыта использования информационно-коммуникационных технологий в процессе формирования профессиональной компетенции будущих учителей иностранного языка // Рогозина И. С. (отв. ред.). Multicultural World: challenges of mutual understanding (Мультикультурный мир: проблемы взаимопонимания): Материалы международной научно-методической конференции. Сыктывкар: Изд-во СГУ, 161-166][Роберт И. В. 2005. Основные направления информатизации образования в отечественной школе // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования 5, 19-27.][Сысоев П. В. 2012. Информатизация языкового образования: основные направления и перспективы // Иностранные языки в школе 2, 2-9.][Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. 2010. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий. Ростов-на-Дону: Феникс; Москва: Глосса-Пресс.][Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. 2011. Компетенция учителя иностранного языка в области использования информационно-коммуникационных технологий: определение понятий и компонентный состав // Иностранные языки в школе 6, 16-20.][Титова C. B. 2003. Ресурсы и службы Интернета в преподавании иностранных языков. Москва: Изд-во Моск. ун-та.][Федеральный государственный образовательный стандарт для высшей школы. URL: http://www.akvobr.ru/fgos_dla_vysshei_shkoly.html (2017. 18 янв.).][Шишковская Ю. В. 2011. Развитие учебной компетенции студентов технического вуза посредством технологий веб 2. 0 // Вестник Томского государственного педагогического университета 6, 14-16.]