Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49613Research ArticleESTABLISHMENT OF RIBBON ROUTIN TERMINOLOGY IN THE DEVELOPING FIELD OF RHYTHMIC GYMNASTICSPshenichnikovaG. N.Candidate of Pedagogical Sciences, Professor at the Department of Gymnastics and Performance Direction-PozdeevaE. A.Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Gymnastics and Directing-KorichkoY. V.Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Theory of Physical Training-SeleznevaA. A.graduate student at the Department of Gymnastics and Directing-Siberian State University of Physical Culture and SportsNizhnevartovsk State University15062018211511905112020Copyright © 2018, Pshenichnikova G.N., Pozdeeva E.A., Korichko Y.V., Selezneva A.A.2018Modern rhythmic gymnastics is an interconnected tandem of art and sport. Complex combinations of gymnastic, acrobatic, dance, smooth and flowing routines which involve different tools in combination with a variety of musical accompaniment constitute the basis of modern rhythmic gymnastics. Thanks to the interrelation between gymnastics and ballet, the movement coordination and expressiveness as well as plasticity, sense of rhythm, gracefulness and artistry are developed. The article provides terminology related to ribbon routines in the process of development and formation of rhythmic gymnastics. The authors present the discrepancies between the description and application of the terms in the early years of rhythmic gymnastics and in the competition rules at present. Requirements for gymnastic terminology concerning ribbon routines and the rules for their use have been formulated. Examples are given of the difference in descriptions of the same routines in the competition rules of this sport since its emergence and through the evolutionary process.ribbon routineselement termssnakesspiralsclassification of elementsупражнения с лентойтермины элементовзмейкиспираликлассификация элементов[Бирюк Е. В. 1981. Художественная гимнастика. Киев: Радянська школа.][Бобырева Н. Н. 2013. Терминология художественной гимнастики: структурно-семантическое сопоставление в русском и английском языках. Казань: Казан. ун-т.][Винер-Усманова И. А., Крючек Е. С., Медведева Е. Е., Терехина Р. Н. 2014. Художественная гимнастика: история, состояние и перспективы развития. Москва: Человек.][Власова О. П., Коричко Ю. В., Пшеничникова Г. Н. 2016. Истоки художественной гимнастики. Нижний Тагил: Нижнетагильский гос. соц.-пед. ин-т.][Гимнастика: Учебное пособие для институтов и техникумов физической культуры. 1938 / Коряковский И.М., Орлов Л.П., Штакельберг Л.Д., Янанис С.В. (ред.). Москва; Ленинград: Физкультура и спорт.][Гимнастика: Учебник для институтов физической культуры. 1958 / Орлов Л.П. (ред.). Москва: Физкультура и спорт.][Пшеничникова Г. Н., Власова О. П., Коричко Ю. В. 2010. Обоснование рассредоточенного применения упражнений на гибкость в художественной гимнастике на этапе начальной подготовки // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка 5, 42-48.][Художественная гимнастика: Учебное пособие для секций коллективов физ. культуры. 1954 / Шишкарева Ю.Н., Орлов Л.П. (ред.). Москва: Физкультура и спорт.][Художественная гимнастика: Учебник для тренеров, преподавателей и студентов ин-тов физ. культ. 2003 / Карпенко Л.А. (ред.). Москва: Физкультура и спорт.]