Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49614Research ArticleMORPHOTYPOLOGICAL AND PSYCHOMOTOR STATE OF BEGINNING ATHLETESBelyakovaA. S.post-graduate student at the Department of Natural Sciences, Lecturer at the Department of Theory and Methods of Athletics and Skiing-Siberian State University of Physical Education and Sport15092018311011705112020Copyright © 2018, Belyakova A.S.2018The article deals with the topical issues of studying morphotypological and psychomotor characteristics of beginning athletes. The problem of assessing morphofunctional development is hereditarily conditioned and is controlled by of environmental factors. However, till now the development of training programs and the choice of primary sports specialization have been based on the averaged data, without taking into account the typological characteristics of an organism. The aim of the study is to identify the most significant types of psychomotor abilities in order to justify the choice of further specialization and to enhance successful results in different types of athletics. The following methods of research were used, i.e. somatotyping; anthropometry; methods of assessing functional state; method of anthropometric indices; psychomotor testing; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Somatotypes of 12-13 year old beginning athletes, both girls and boys, have been assessed. The comparative analysis of morphofunctional indicators of young athletes, considering their body type, revealed that most parameters vary from one somatotype to another. Significant differences in the indices of psychomotor abilities in representatives of different somatotypes have been revealed. It has been found that there is a strong correlation between psychomotor abilities and the parameters of physical fitness as well as sport achievements. The study has determined the most significant types of psychomotor abilities for better achievements in sport, specific for each somatotype.psychomotor abilitiesathleticssomatotypeselectionearly specializationпсихомоторные способностилегкая атлетикасоматотипотборранняя специализация[Белякова А. С., Горская И. Ю. 2017. Оценка психомоторных способностей юных легкоатлетов 12-13 лет с учетом типа телосложения // Проблемы развития физической культуры и спорта в новом тысячелетии. Т.15, Вып. 1, 72-76.][Дарская С. С. 1975. Техника определения типов конституции у детей и подростков // Никитюк Б. А. (ред.). Оценка типов конституции у детей и подростков: Сб. научных трудов. Москва: НИИОП, 45-55.][Корягина Ю. В., Нопин С. В. 2004. Исследователь временных и пространственных свойств человека № 2004610221 // Программы для ЭВМ (офиц. бюл.) 2, 51.][Макарова Г. А. 2003. Спортивная медицина. Москва: Советский спорт.][Медведева О. А., Алексанянц Г. Д., Минко О. В., Кнебель Я., Хартманн З. 2014. Особенности простой зрительно-моторной реакции юношей, специализирующихся в гребле на байдарках и каноэ, в зависимости от соматотипа // Физическая культура, спорт - наука и практика 4, 69-73.][Озеров В. П. 2002. Психомоторные способности человека. Изд. 2-е, стереотип. Дубна: Феникс.][Петрова Т. Г., Шаханова А. В., Хасанова Н. Н., Коновалова Г. М. 2012. Нейрофизиологический статус и его связь с морфотипом у спортсменов-легкоатлетов // Вестник Адыгейского гос. ун-та. Серия 4: Естественно-математические и технические науки 1, 116-122.][Приказ Минспорта России от 24 апреля 2013 № 220 (с изменениями на 16 февраля 2015 г.) «Об утверждении Федерального стандарта спортивной подготовки по виду спорта легкая атлетика» // http://www.minsport.gov.ru/sport/podgotovka/82/27833/ (2018. 23 янв.)]