Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University49630Research ArticleSCREENING EVALUATION OF REPRODUCTIVE HEALTH IN PHYSICAL EDUCATION OF FEMALE STUDENTSShevelevaI. N.Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Physical Education and Sport-SafonovaZ. B.Doctor of Pedagogical Sciences, Professor at the Department of Physical Education and Sport-Omsk State Technical University15062018212913505112020Copyright © 2018, Sheveleva I.N., Safonova Z.B.2018Social conditions and modern lifestyle have a negative impact on students’ health in general and reproductive health in particular. In this regard of great importance is the preventive measures complex used not only by doctors, but by «Physical Education» teachers as well. At the same time that is possible only if they have proficient knowledge in physiology, psychology and the theory and technique of physical education in regard to the maintenance and improvement of reproductive health today and in the future. It is clear that the preventive measures for female students within the framework of Physical Education training programme are of crucial importance because the development of vital motor skills and abilities comes to an end by their graduation. There is a persistent necessity for physical exercises which would contribute to the maintenance of job/work performance and health improvement for many years. The authors’ more than 10-year experience in scientific research and practice with female students in order to identify the factors contributing to the deterioration in reproductive health has led to the development of a screening system for the assessment of reproductive health in physical education. In the course of work, not only screening of reproductive health but also traditional methods of studying fitness and morphofunctional parameters of female students were undertaken. The results obtained by the modified screening system give teachers objective information about reproductive health problems and contribute to the search for the means of physical education focused on the reproductive health maintenance and improvement.screeningpreventionreproductive healthstudentseducational processphysical educationскринингпрофилактикарепродуктивное здоровьестудентыобразовательный процессфизическое воспитание[Архипова М. П. 2015. Репродуктивное поведение студенток вуза и пути его коррекции в современных условиях: Автореф. дис.. канд. мед. наук. Москва.][Запорожец Э. Е., Шубалова М. П., Цымлякова Л. М., Фролова О. Г., Огрызко Е. В., Суханова Л. П. 2013. Основные показатели деятельности службы охраны здоровья матери и ребенка в Российской Федерации. Статистическая форма 32 за 2012 г. Москва: Российское общество акушеров-гинекологов; ФГБУ «НЦАГиП им. В.И. Кулакова» Минздрава России; ФГБУ «ЦНИИОИЗ» Минздрава России.][Захарова Л. В. 2017. Сопровождение физкультурно-оздоровительной деятельности студенток специальной медицинской группы вуза на основе интегрального подхода: Автореф. дис.. канд. пед. наук. Краснорск.][Захарова Т. Г., Гончарова Г. Н., Филиппов О. С. 2002. Прогноз репродуктивного здоровья девушек-подростков и пути его укрепления // Профилактика заболеваний и укрепление здоровья 2, 34-37.][Косованова Л. В., Мельникова М. М., Айзман Р. И. 2003. Скрининг-диагностика здоровья школьников и студентов. Организация оздоровительной работы в образовательных учреждениях: Учебно-метод. пособие для пед. и мед. вузов. Новосибирск: Сиб. университетское изд-во.][Сафонова Ж. Б., Мельникова О. А., Колтошова Т. В., Шевелёва И. Н., Петрова Г. А. 2007. Здоровьесберегающие технологии в системе физического воспитания студентов с отклонением в состоянии здоровья (профилактика и реабилитация): Учебное пособие. Омск: ОмГТУ.][Ульянова Н. А. 2003. Состояние репродуктивной функции девочек-подростков // Прокудин Б.Ф. (отв. ред.). Человек, здоровье, физическая культура и спорт в изменяющемся мире: Материалы ХIII международной науч.-практ. конференции. Коломна: Изд-во ГУП. Т. 1, 45-46.][Флетчер Р., Флетчер С., Вагнер Э. 1998. Клиническая эпидемиология: Основы доказательной медицины. Москва: Медиа Сфера.][Филонов О. В. 2013. Методика повышения уровня знаний учащихся 8-10 классов о репродуктивном здоровье // Ярославский педагогический вестник 3. Т. II. Психолого-педагогические науки, 106-110.][Шустова Ю. А., Юсупова Р. А., Акишина Б. А. 2016. Здоровьесберегающие технологии в вузе // Покровская Т.Ю. (отв. ред.). Физическое воспитание и студенческий спорт глазами студентов: Материалы II Всероссийской научно-методической конф. с междунар. участием, посвященной 85-летию КНИТУ-КАИ (г. Казань, 24-27 ноября 2016 г.). Казань: Фолиант, 575-577.]