Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University4968010.36906/2311-4444/19-4/08Research ArticlePARTICIPATIVE TEACHER TRAINING IN PEDAGOGICAL UNIVERSITIESShkitinaN. SCandidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Pedagogy and Psychology-KasatkinaN. SCandidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Pedagogy and Psychology-South Ural State Humanitarian and Pedagogical University151220194505706112020Copyright © 2019, Shkitina N.S., Kasatkina N.S.2019The relevance of the problem of participative training of students in pedagogical universities arises from the socio-economic changes that required a revision of the main positions of higher pedagogical education. Based on the conceptual and terminological analysis, a terminological set of basic concepts of the studied issue was created. These terms include participative, participativity, pedagogical participativity, participative teacher training. Following the analysis of the authors’ understanding of participative training of students in pedagogical universities, the main characteristics of participative teacher training were identified. The article presents the authors’ definition of the concept of participative teacher training, which is understood as a training system (theoretical, methodological, practical) that pursues the formation of participative competence, reflecting the new subject-subject relations of a teacher and a student, characterized by equality, cooperation, co-management, common interests, views and values, creativity and pedagogical empathy. As a result of the theoretical comprehension of the studied issue, a competence-based andprocessmodel of participative teacher training was created. The model reflects the essence and the dynamics of the process under investigation. Theprocess model consists of value-based motivational, activity-contensive and reflective-corrective units. The value-based motivational unit determines the activity that ensures the adoption of pedagogical and universal values forming the internal, emotional orientation of the behavior and the activities of a future teacher. The activity-contensiveunitdetermines the formation of participative competence and the features of this process. The capability for critical introspection and awareness of one’s activity on the basis of reflection characterizes the reflective-corrective unit. The competence-based model represents the formation of participative competence on the part of the formation of participatory competencies: basic and special ones. The basic competencies show in a most general way the participative activities of future teachers while thespecial competencies reflect its specific characteristics. The methodological analysis of the essence of the studied issue made it possible to identify the methodological foundations: system-activity, participative and competence-based approaches.participativeparticipativitypedagogical participativityparticipativeteacher trainingпартисипацияпартисипативностьпедагогическая партисипативностьпартисипативная подготовка студентов педагогических вузов[Аксенова Е.А., Базаров Т.Ю., Еремин Б.Л., Малиновский П.В., Малиновская Н.М. Управление персоналом. М., 2015.][Виханский О.С., Наумов А.И. Менеджмент. М., 2014.][Глущенко В.В. Менеджмент. Системные основы. M., 1996.][Данилова В.В. Система по формированию партисипативной готовности будущего учителя к воспитательной деятельности и условия ее функционирования // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. С. 861.][Деминг Э. Менеджмент нового времени. Простые механизмы, ведущие к росту, инновациям и доминированию на рынке. M., 2019.][Дункан Джек У. Основополагающие идеи в менеджменте. Уроки основоположников менеджмента и управленческой практики. М., 1996.][Карпов А.В. Психология менеджмента. М., 2019.][Касаткина Н.С., Немудрая Е.Ю., Шкитина Н.С., Циулина М.В. Ситуационная задача как средство подготовки будущего педагога к взаимодействию с обучаемыми // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 9. C. 43-48.][Кибанов А.Я., Захаров Д.К., Коновалова В.Г. Этика деловых отношений. М., 2012.][Макаренко А.С. О воспитании. М., 1990.][Матвеева Н.А., Данилова В.В. Теоретические и практические аспекты психологии и педагогики. Уфа, 2015.][Молл Е.Г. Психология управленческой карьеры: Автореф. дис. … д-ра психол. наук. СПб., 1994.][Мустаева Н.Г., Тонконог В.В., Ананченкова П.И. Развитие менеджмента инновационных организаций на основе партисипативного управления // Труд и социальные отношения. 2016. № 5. C. 101-115.][Старобинский Э.Е. Как управлять персоналом. М., 1995.][Суворова С.Л. Теоретико-методологические основы формирования коммуникативно-дискурсивной культуры будущих учителей. Челябинск, 2004.][Упругина П.Д. Теория и методика развития партисипативного стиля управления учебной деятельностью студентов // Гуманитариум. 2018. № 1(6). C. 29-30. URL: https://doi.org/10.21661/r-468529][Шкитина Н.С., Касаткина Н.С., Немудрая Е.Ю., Циулина М.В. Формирование эмпатийной компетентности магистров педагогического вуза в контексте интерактивных методов обучения // Вестник Челябинского педагогического университета. 2018. № 2. C. 173-181. URL: https://doi.org/10.25588/CSPU.2018.02.18]