Bulletin of Nizhnevartovsk State UniversityBulletin of Nizhnevartovsk State University2311-14022686-8784Nizhnevartovsk State University4973810.36906/2311-4444/20-3/15Research ArticleREFLEXIVE-VALUE SUPPORT OF VOCATIONAL CREATIVE TRAINING OF EDUCATION STUDENTS: THE CONCEPT STRUCTURETsiulinaM. V.Ph.D.-South Ural State Humanitarian Pedagogical University15092020310511406112020Copyright © 2020, Tsiulina M.V.2020The article presents the structure of the concept of reflexive-value support of vocational creative training of students of pedagogical universities. The said concept is considered as a system whose structure is a logically determined interconnection of three components (values-goal orientations, theoretical content and the normative model for the concept implementation), which sequentially reveal its three aspects (socio-cultural, epistemological and practical). The goal of the concept was determined, and the decomposition of the general goal was presented. The place of the concept in the structure of modern theories of pedagogy and axiology was determined. The factors that outline the boundaries of applicability of the concept were established: objects of reflexive-value support of vocational creative training of students of pedagogical universities; features of the population of the process of reflexive-value support of vocational creative training of students of pedagogical universities; the level of scientific knowledge in the field of methodology, theory, and technique of reflexive-value support of vocational creative training of students of pedagogical universities based on the provisions of system-synergetic, axiological, culturological and reflective-activity methodological approaches.conceptconcept structurereflexive-value supportreflexive-value support of vocational creative training of education studentsконцепцияструктура концепциирефлексивно-ценностное сопровождениерефлексивно-ценностное сопровождение профессионально-творческой подготовки студентов педагогического вуза[Бондаревская Е. В., Кульневич С. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания. Ростов н/Д, 1999.][Григорьева Н. Г. Теория и практика педагогического обеспечения личностного саморазвития студентов в контексте экокультурного подхода: Дис. … д-ра пед. наук. Хабаровск, 2000. 450 с.][Загвязинский В. И. Методология и методика дидактического исследования. М., 1982.][Конаржевский Ю. А. Анализ урока. М., 1999.][Краевский В. В., Бережнова Е. В. Методология педагогики: новый этап. М., 2008.][Москвина Н. Б. Трансформация риска личностно-профессиональных деформаций учителя в ресурс развития: педагогическое обеспечение: Дис. ... д-ра пед. наук. Хабаровск, 2005. 431 с.][Пучков Н. П. Формирование системы обеспечения качества подготовки специалиста в условиях технического вуза: Автореф. дис. … д-ра пед. наук. Елец, 2004. 40 с.][Спирин Л. Ф. Теория и технология решения педагогических задач (развивающееся профессионально-педагогическое обучение и самообразование). М., 1997.][Тимонин А. И. Социально-педагогическое обеспечение профессионального становления студентов гуманитарных факультетов университета: Дис. … д-ра пед. наук. Кострома, 2008. 425 с.][Харланова Е. М. Развитие социальной активности студентов вуза в процессе интеграции формального и неформального образования: Дис. … д-ра пед. наук. Челябинск, 2015. 435 с.][Харланова Е. М. Педагогическая концепция с позиции постнеклассической науки: структура, функции, методы // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 3. С. 107-112.][Циулина М. В. Методология психолого-педагогических исследований. Челябинск, 2015.][Циулина М. В. Социально-исторические предпосылки становления проблемы рефлексивно-ценностного сопровождения профессионально-творческой подготовки студентов педагогического вуза // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 6. С. 112-122.][Циулина М. В. Теоретические аспекты проблемы рефлексивно-ценностного сопровождения профессиональной подготовки студентов педагогического вуза // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2019. № 1. С. 110-118. https://doi.org/10.36906/2311-4444/19-1/16][Циулина М. В., Гревцева Г. Я. Понятийный аппарат проблемы рефлексивно-ценностного сопровождения профессионально-творческой подготовки студентов педагогического вуза // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование и педагогические науки. 2018. Т. 10. № 4. С. 37-47.][Шабанов Г. А. Педагогическое обеспечение качества образования в вузе: Дис. … д-ра пед. наук. М., 2006. 427 с.][Яковлев Е. В. Концепция внутривузовского управления качеством образования будущих специалистов // Вестник Института развития образования и воспитания подрастающего поколения при ЧГПУ. Серия 3: Управление качеством профессионального образования. 2001. № 3. С. 25-40.][Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. М., 2006.]