Study of an individual's value-semantic sphere in the adolescence period


Cite item

Full Text

Abstract

The authors of the article consider analysis of the value-semantic sphere of a personality (VSSP), underline the importance of its study in the context of adolescence psychology. The authors also present a VSSP questionnaire, which was developed according to the modern approach to VSSP structure.

About the authors

Oktyabrina Ivanovna Bliznetcova

Nizhnevartovsk State University of Humanities

Email: snegirevatanya@mail.ru
кандидат педагогических наук, доцент кафедры психологии образования и развития; Нижневартовский государственный гуманитарный университет; Nizhnevartovsk State University of Humanities

Irina Petrovna Shapenkova

Children's school of arts № 1, Nizhnevartovsk

Email: korol-ev.margo@yandex.ru
кандидат психологических наук, заведующая хоровым отделением; Детская школа искусств № 1, г. Нижневартовск; Children's school of arts № 1, Nizhnevartovsk

References

  1. Дерябо С.Д. Экологическая психология: диагностика экологического сознания. М., 1999.
  2. Дубов И.Г. Анализ смыслового наполнения понятий, обозначающих ценности // Базовые ценности россиян: Социальные установки. Жизненные стратегии. Символы. Мифы / Отв. ред. А.В.Рябов, Е.Ш.Курбангалеева. М., 2003.
  3. Каган М.С. Человеческая деятельность (Опыт системного анализа). М., 1974.
  4. Леонтьев Д.А. Методика предельных смыслов (МПС): Методическое руководство. М., 1999.
  5. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). 2-е изд. М., 2006.
  6. Леонтьев Д.А. Ценностные представления в индивидуальном и групповом сознании: виды, детерминанты и изменения во времени // Психологическое обозрение. 1998. № 1.
  7. Собчик Л.Н. Вербальный фрустрационный тест. СПб., 2002.
  8. Фанталова Е.Б. Диагностика внутреннего конфликта. М., 1997.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies